diumenge, 18 de maig del 2014

EL GREIX ALS ALIMENTS

Aquest és l'últim experiment que hem realitzat a 3r i està relacionat amb un seguit d'activitats destinades a conèixer i a potenciar l'alimentació saludable.

Es tractava de comprovar quins aliments són més rics en greixos i quins no ho són tant o gens. A partir d'aquí reflexionar sobre el consum intel·ligent de cadascun d'ells, per alimentar-nos correctament.

L'experiment els va agradar molt, només cal veure les cares de concentració.


Ingredients: llet, oli, aigua, enciam, pa, xocolata, ametlla, oliva, llom arrebossat i sobrassada.

 
Hipòtesi
Per grup

 
 
Registre d'hipòtesi amb l'exposició de cada grup.
 

 

 
                               Comprovació: Posem una petita mostra de cada aliment en un full blanc.

 
  Dels sòlids, prenem dos trossets per refregar-los entre ells i deixar taca en el full.
 

 



 

 
 

A contrallum observem el full, els aliments que tenen greix deixaran una taca transparent. Com més transparent, més greix té.

 
Registre de resultats i comparació amb les seves hipòtesi.
 
 
Va haver algunes sorpreses.

 

 MOLT BONA FEINA!!

 

 

 

 


QUÈ HI HA A LA TINTA NEGRA?

Amb aquest experiment vam descobrir el que amaga la tinta negra.
Aquesta tècnica s'anomena cromatografia.

Material: Paper absobent, alcohol, retolador negre, pot, tisores i un llapis.



                                                   Retallem una tira de paper absorbent.

 
                                                   Fem una marca amb retolador negre.

 
Posem una mica d'alcohol dins d'un pot.
Enrotllem en un llapis la tira de paper amb la taca de retolador i ...


                                               i la col·loquem dins del pot, tocant l'alcohol.


 
L'alcohol actua de dissolvent i a mida que avança pel paper, arrossega la taca i es van veient els diferents colors amb que està feta la tinta negra.

 

 
 
 
Han de passar unes hores fins que es puguin veure tots els colors.


 
 Es van quedar bocabadats, ja que no esperaven aquest resultat. Cap de les seves hipòtesi coincidia amb el que estaven veient.

 
 
 
 
 
 
 
 

L'AIGUA I LA TEMPERATURA

Durant el 2n trimestre vam treballar a fons el tema de l'aigua. Els diferents estats en què es pot trobar i també l'interessant Cicle de l'aigua. Vam fer dos experiments per entendre-ho millor, comprovant el què teòricament ja sabíem o contrastant hipòtesi.

L'aigua i la temperatura.

Aquest experiment consistia en comprovar com la temperatura de l'aigua (aigua freda i aigua calenta) desfeia el glaç amb més o menys rapidesa.
Per grups, van formular diferents hipòtesi: En quin cas es fondria abans el glaçó, quant de temps tardaria en ambdós casos, estimació de la temperatura de l'aigua.
Es va registrar la temperatura de l'aigua amb l'ajuda d'un termòmetre, tant en el cas de l'aigua freda com en el de l'aigua calenta i el temps que tardava el glaçó en fondre's, fent servir un cronòmetre.
Finalment es van contrastar els resultats amb les hipòtesi. Va haver-hi algunes sorpreses.
Bona feina!



 

 





El cicle de l'aigua. Amb un senzill experiment amb una olla amb aigua en estat d'ebullició i tapada amb un film transparent, vam comprovar com l'aigua anava passant per les diferents fases continuament, tal i com passa a la natura.